کاوشگران شروع به شانه زدن دریای ودل برای یکی از مورد احترام ترین کشتی های تاریخ اکتشافات قطبی، کشتی استقامتی ارنست شاکلتون کرده اند که در سال 1915 غرق شد.
شکار استقامت، کشتی ارنست شاکلتون که در 10000 فوت زیر دریای یخی ودل در قطب جنوب قرار دارد، ادامه دارد.
پس از یک سفر 11 روزه با یک کشتی یخ شکن آفریقای جنوبی، این اکسپدیشن که با نام Endurance22 شناخته می شود، این هفته جستجو برای لاشه را آغاز کرد. پهپادهای زیر آب مجهز به دوربین، سونار و لیزر ۱۰۰ مایل مربع از بستر دریا را به دنبال بقایای کشتی چوبی ۱۴۴ فوتی که در سال ۱۹۱۵ پس از له شدن در یخ غرق شد، اسکن کردهاند.
Mensun Bound، مدیر اکتشاف اکسپدیشن، در ایمیلی گفت که پس از چند نقص فنی، زیردریایی ها به خوبی کار می کنند و هر روز چندین غواصی انجام می دهند. تصاویر نشان می دهد که کف دریا صاف است و از رسوبات ریز و سنگ های کوچک تشکیل شده است. وی گفت: شناسایی سریع هر لاشه هواپیما باید امکان پذیر باشد.
این اکسپدیشن با هزینه بیش از 10 میلیون دلار توسط یک اهداکننده ناشناس، حدود یک هفته باقی مانده است تا یخ شکن، آگولهاس II، باید به کیپ تاون برگردد.
اما این اکسپدیشن تنها به دنبال یکی از مشهورترین غرقهایی نیست که هنوز پیدا شده است، کشتیای که جایگاهی محترم در تاریخ اکتشافات قطب جنوب دارد. محققانی با هدف آیندهنگرتری حضور دارند: آنها در حال مطالعه یخهای بسته دریای ودل هستند و به دنبال نشانههایی هستند که نشان میدهد با گرم شدن جهان در نتیجه انتشار گازهای گلخانهای ناشی از انسان در حال تغییر است.
دو هلیکوپتر روی کشتی برای انتقال این دانشمندان به شناورهای یخ استفاده شده است، جایی که هسته های یخ برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی بعدی حفر می شوند.
استقامت در حین انتقال شکلتون و خدمه 27 نفره اش به قطب جنوب از دست رفت تا اولین کسی باشد که با پای پیاده از قاره عبور کند. غرق شدن کشتی، که ماه ها پس از گیر افتادن کشتی در یخ های بسته رخ داد، این امیدها را بر باد داد اما منجر به یکی از بزرگترین داستان های بقا در مواجهه با مصیبت های بزرگ شد. شاکلتون تعدادی از مردان خود را در یک سفر حماسی با قایق کوچک به جزیره جورجیا جنوبی، سفری 800 مایلی، هدایت کرد و از آنجا نجات کل خدمه را سازمان داد. او یک قهرمان به بریتانیا بازگشت.
همانطور که شاکلتون دست اول یاد گرفت، ودل به دلیل داشتن یخ غلیظ و چند ساله، تابعی از جریان دایره ای دریا، بدنام است. جان شیرز، رهبر اکسپدیشن، گفت، اما یخ در مسیر رسیدن به محل جستجو خیلی بد نبود. او گفت: «ترانزیت ما بسیار سریعتر از حد انتظار بود، زیرا شرایط یخ کم بود، با تعداد زیادی سرنخ آب آزاد برای مانور کشتی در دسترس بود.»
آقای Bound گفت که یخ در منطقه جستجو نیز هیچ مانعی ایجاد نکرده است. به اندازه کافی نازک است که شستشوی ملخ یخ شکن آب آزاد کافی برای پرتاب شناورها ایجاد کند. وی گفت که در حالی که جستجو در مراحل اولیه خود بود، تیم در پوشش منطقه جستجو پیشرفت خوبی داشت.
فرانک ورسلی، کاپیتان Endurance، توانست از ابزارهای ناوبری اولیه برای تعیین مکان کشتی استفاده کند که سرانجام غرق شد. اما ساعت ورسلی که از آن برای مشاهده خورشید در ظهر استفاده می کرد، حدود 10 دقیقه خاموش بود. از طریق تجزیه و تحلیل آن و سایر خطاهای احتمالی، و همچنین مدلسازی رانش احتمالی، یک منطقه جستجوی 7 مایلی در 14 مایلی ایجاد شد.
اگر بقایای کشتی پیدا شود، شناورها فیلم و عکس می گیرند و از لاشه هواپیما اسکن لیزری می کنند که به احتمال زیاد مبنایی برای نمایشگاه های موزه و مواد آموزشی خواهد بود. اما این سایت که جزو آثار تاریخی طبقه بندی شده است، هیچ گونه مزاحمتی نخواهد داشت.
انتظار میرود که این لاشه بر خلاف سایر غرقهای چوبی قدیمی در آبهای گرمتر که اغلب توسط موجودات دریایی مصرف میشوند، در شکل نسبتاً خوبی باشد.
اگرچه عکسهای گرفته شده قبل از غرق شدن توسط عکاس شاکلتون، فرانک هرلی، به نظر میرسید که استقامت را تکه تکه نشان میداد، اما بیشتر دکلها و دکلها بود. آقای باند و دیگران گفتند که این احتمال وجود دارد که بدنه در هنگام غرق شدن کشتی دست نخورده بوده باشد، اگرچه ممکن است زمانی که به پایین رسیده است شکافته شده باشد.
خدمه اعزامی امیدوارند به زودی به طور قطعی متوجه شوند. آقای شیرز گفت: “ما خوشبین هستیم که با شرایط فعلی یخ دریا و عملکرد خوب شناورها، استقامت را پیدا کنیم.”